Dit is waar de TOP mee rijd
BSA Gold Star & B31 B32 B33 B34 NEB | N.E.B. Belt Drive koppeling | Clutch KIT Complete
BSA Gold Star & B31 B32 B33 B34 Belt Drive koppeling | Clutch KIT Complete
Voor velen een drama om af te stellen, waardoor niet fijn te bedienen. zeker niet in de bebouwde kom/stad
Daarnaast is lekkage van de primaire kast met het ouderworden van deze motoren een toenemend probleem
druppels op de stadsvloer kan tegenwoordig rekenen op afkeurende blikken en gezeur.
conversies naar BV latere Triumph koppelingen zijn ook niet gratis
N.E.B. een speedway engineering firma uit de UK maakt hoogwaardige ALU koppelingen voor competitie gebruik, BSA Gold Star 350 & 500 CB t/m DBD34 welke ook perfect zijn voor ombouw van de BSA B-series met ALU primaire kast (non alternator)
een koppeling als boter zo zacht en ruim 60 pk of meer geschikt! dus ook de 600cc longstroke Gold Stars van Phil Pearson en ABSAF
Een belt stel je af door, net zoals bij een ketting, de bak/krukas afstand af te stellen, met dien verstande dat bij een belt, deze exact 90 graden moet kunnen draaien met duim en wijsvinger, NIET meer NIET minder.
De "gearing" overbrenging is als een Gold Star DBD34 in Clubman uitvoering
wij adviseren op bv de B31/33 en "softere" A7/10 een kleinere versnellingbak tandwiel te gebruiken dan standaard op die modellen
dus een 18T ipv de standaard 19T, ook kan het geen kwaad achter een paar tanden extra te gebruiken.. e.a. afhankelijk van je rijstijl en rij locatie ook
note:
- 1 cilinders zijn zo goed als ALTIJD in onbalans (behalve in het ideale toerengebied bepaald door de balans factor), dit inherrent aan het ontwerp. Bij stationair toerental loopt deze onregelmatig dus gaat je belt op en neer, pas onder belasting (rijdend dus) zal dat er anders uitzien... er zijn honderden zo niet meer races mee gereden ;-)
- Onze belts zijn gegarandeerd tot 80 graden celcius, zijn dezelfde kwaliteit als distributieriemen van auto's welke ook vaak in afgesloten ruimte zitten, hoewel koeling altijd een goed ding is, rijden de meeste klanten van ons met volledig gesloten primaire kasten (ALU & Stalen!) zonder enige problemen! Full Race kan een uitzondering zijn..(immers dat is permanent 7000 tpm of zelfs meer)
- Goederen uit de UK, zijn sinds 2021 onderhavig aan importheffingen, derhalve ook administratie kosten van douane kantoren, dit heeft invloed op de prijs in Nederland helaas..
leveromvang: in basis een "basis" kit met onderdelen zoals op de foto
de opzet is dat voor het vastzetten van de moer van het koppelinghuis, de originele wordt aangepast/her-gebruikt en vervolgens
met een (zelf te maken) borgplaatje of minimaal middelvast borgmiddel (bv groene loctite) wordt vastgezet (niet inbegrepen)
*) LET OP
De krukas pulley laat zich uitshimmen door de shim (zelf maken op maat meestal) tussen krukas tandwiel/pulley en drive side lager, bij een belt moet dit 100% in lijn zijn, anders wordt de belt te heet en gaat het stuk.. we zien nogal eens dat daar te makkelijk over gedacht wordt, terwijl het vrij simpel is...
mede vanwege het feit dat het hier gaat om sleutelen aan motoren welke ouder zijn dan 50 jaar.
de disclaimer:
- let op 1 we verwachten wel dat je over ruim voldoende sleutel skills aan motoren tbv race & tour beschikt!
- op de krukas tap, zijn VERSCHILLENDE breedte's ringen toegepast tussen lager en schokabsorber, deze bepalen de uitlijning van de poelie & hebben dus invloed op de uitlijning vd belt, LET OP! dat je zelf de uitlijning 100% op orde maakt VOOR ingebruikname belt systeem
- Garantie gevallen overleggen wij altijd met N.E.B.
zo niet? niet aan beginnen
N.E.B. is een kleine enginering firma, welke ons wekelijks belevert, deze hoogwaardige materialen worden echter in batches gemaakt, geannodiseerd in batches, soms is er enige doorlooptijd in aanvulling... bestel dus tijdig en niet een week voor een treffen of rit!